Rollback functie

Hoi,

geen idee of deze al gemeld is geweest, maar in mijn laatste kwis had ik veel problemen door eigen fout.

• Het filmpje wil niet starten (slechte youtube link)
  • waardoor ik niet anders kan dan op een knop klikken.
  • Ik wil terug naar vorige ronde zodat ik kan opnieuw starten
  • de score blijft echter staan op de oude.
  • ik pas scores aan, maar de volgorde van de teams veranderden toen

Ideaal zou zijn dat je een soort “snapshot” kan maken per klik of toetsaanslag. Stel dat je als quizmaster een fout maakt door fout te klikken ofzo, je onmiddellijk kan terugspringen en ook alle punten en seconden meevolgen.

Het is inderdaad soms moeilijk voor de quizmaster om foutjes te herstellen.
Aan de andere kant is het ook moeilijk om een goeie oplossing te vinden. Ik heb lokaal een werkende “undo” functionaliteit gebouwd die per klik de status van het spel bijhoudt. Klinkt goed op papier, maar heb die feature nooit gebruikt tijdens een quizevenement.

Ik begrijp niet wat er moeilijk is. Bij elke klik hou je scores en quiz-status bij. Je kan per klik terugkeren.
Stel : groep A is aan de beurt en jij klikt per ongeluk een antwoord aan die ze niet gaven, dan kan je onmiddellijk undo doen en score wordt direct terug gezet. of je druk per ongeluk op “stop” en ze zeiden geen stop, dan kan je ook weer undo doen en de klok gaat direct verder. maar stel dat je bvb. té veel technische problemen hebt gehad van een ronde, dan moet je de ronde kunnen “undo”-en, inclusief de scores. Stel dat de ronde hierdoor verpest is, zou je ze bvb. kunnen overslaan, of zou je bvb. een nieuwe ronde kunnen “genereren” uit eigen of publieke database. Dan krijg je misschien ongekende vragen, maar is het spel terug eerlijk.

ps : in de klassieke sql database los je dit bvb. op door een trigger (insert instead of update), .je doet een “update” query, maar achterliggend maakt hij een insert met nieuwe timestamp. zo kan je een revert doen, of een query doen op basis van tijd en onmiddellijk weten hoe de toestand was in het verleden. Je kan ook trending doen met deze methode (uiteraard spreek ik niet meer over een quiz in dit geval :))

Technisch is het inderdaad gelukt om een rollbackfunctie te maken (ahv localstorage snapshots). Die moet ik gewoon nog even verbeteren omdat ie ook een snapshot nam per seconde die wegtikt (in sommige gevallen moest je dan enorm veel terugklikken, bvb 50x wanneer iemand 50 seconden nadenkt).
De rollbackfunctie zal ik zeker in de nieuwe versie steken ergens Q1-19 en rekening houden met je feedback. Voor de oude versie laat ik het liever even voor bekeken.

groep A is aan de beurt en jij klikt per ongeluk een antwoord aan die ze niet gaven, dan kan je onmiddellijk undo doen en score wordt direct terug gezet

Hier is het probleem dat iedereen het antwoord reeds heeft gezien. Maw, soms kan je fouten niet meer ongedaan maken als quizmaster :slight_smile:

Merci voor de suggesties Mirko!

Correct maar hier kan je een fairplay vragen. Beter dan oncorrect punten toekennen. Het probleem is dat als je met punten knoeit de volgorde plots wijzigt in het format dslm.

Inderdaad! De omslachtige oplossing hiervoor is: de scores instellen zodat iedereen de juiste vraag krijgt, doorklikken naar de vraag waarmee je bezig was en dan finaal scores juist zetten. Maar dat is een 0/10 voor gebruiksvriendelijkheid :slight_smile:.